Monday, 12 November 2018 / Published in CINEMA SOUND

自主映画やショートフィルム等お手伝いさせて頂く際にどのようにファイルをやり取りしたら良いのか聞かれる事があります。
今回はピクチャーロック後(画の尺の決定)のサウンドデザインへ移行する工程を簡単に説明します。

まずセッションは01:00:00:00時間からスタートしましょう。
(後に2popと言われる1kHzトーンを使い、画像スタートの2秒前(00:59:58:00)から映像と音をシンクさせる作業が出てくる可能性もあります。)

ステップ1 整理整頓
セリフ音源をマイク毎また、キャラクター毎、シーン毎等、トラック別に分かりやすく整理しましょう。
その際に使用したマイクの名前を記入しましょう。(収録時に予め各ファイルに書き込んで置くと良いです。)
それ以外の現場で収録した動作音やベースの環境音、また音楽等は別トラックに。
また後に使用音源を変える事もありますので、この段階では同録で録った全ての音源は残しておきます。

ステップ2 AAF書き出し(オーディオファイルのみ)
追加したADRやVOICEOVER,MUSIC等も含め、全てのファイルが正確な場所にあるか確認後、AAFに書き出しましょう。
スタンダードな設定は以下の通りです。

  • Audio Format: Broadcast Wave
  • Bit Depth: 24Bit
  • Sample Rate: 48kHz
  • Haddle Frames (ファイルの余白)500frame程度。(編集時にセリフの入っていない場所を使う場合がありますのであまり短すぎないように。)

ステップ3 ガイド画像の書き出し
ガイド用ですのでピクチャーロックしていればカラコレ以前で大丈夫です。
可能であれば映像の上や下にタイムコードが表示されるようにしておくと、音と画のシンクを確認するのに便利です。
スタンダードな設定は以下の通りです。

  • Video: MOV
  • codec: Avid DNxHDまたはapple ProRes
  • Audio: PCM/Wav stereo (24Bit48kHz)

 

 

まとめ
これでサウンドトラック制作に必要な全てのファイルが揃いました。

  • トラック毎に分かりやすく整理整頓されたAAFファイルとそれに付随する音源。
  • タイムコードが書き込まれたMOVファイル (ガイド音源を含)。
  • それ以外の音楽ファイル等の音源フォルダー。

全てのファイルをprotools等の編集ソフトにインポートして、
作品全体の方向性をスポッティングセッションで決定し、テンポラリーミックス等の数回の確認を経てプリミックス、ファイナルダブと進んで行きます。

 

質問等ありましたら
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Tuesday, 18 September 2018 / Published in CINEMA SOUND

According to SONOSAX, it is a lightweight 2 channels high resolution dual-domain microphones preamplifier with integrated USB audio Class 2.
Looks good and simple Swiss design.

Details at SONOSAX

Inputs / Outputs
2x mic/line inputs on TA3, electronically balanced, with phase reversal, 48V phantom, LF cut and level control on the front panel
1x AES3/AES42 on TA3, transformer balanced input with phase reversal, 48V phantom, LF cut and level control on the front panel
1x line output on TA3, 2 channels analog unbalanced
1x AES3 output on TA3, 2 channels transformer balanced with ASRC (48/96/192k)
1x USB audio 2 channels input/output on micro USB type B connector
independent line/headphones stereo output on mini-jack

Performance
135 dB (A-weighted) overall dynamic range
THD < 0.001%
90 kHz overall frequency response @192kHz
24-bit 48/96/192kHz

Powering
external DC 9-18V on Hirose 4-pin
external DC 5V on micro USB
removable lithium-ion battery, charged with external DC input
intelligent energy management
User interface
128×64 monochrome OLED display
two rotary encoder for gain control
intuitive menu navigation

Mechanical
Machined aluminum housing
overall dimension: 74 x 28 x 130 mm (2.9’’ x 1.1’’ x 5.1’’)
weight 300g (0.44lbs) with battery
mounting holes on both sides
optional mounting bracket for still camera
Note: preliminary specifications, subject to change without notice

(C) SONOSAX

Friday, 14 September 2018 / Published in H sight
Tuesday, 21 August 2018 / Published in H sight

Since Line Audio cm3 is so tiny, it was hard to find a windshield that fits. On top of that, ws10 might be too gorgeous…Plus I wanted to make a small set to fit in my bag along with mkh8040s in ws10.
So this BBG came better than what I expected! The actual dimension of oball’s smaller circle was just as size as rubber bushing which Inside dimension was the same size as cm3 (20mm). PERFECT!^^!

I just made quick comparison of DIY BBG and Rycote baseball
(nnn…baseball is not so good for outdoor use, but…)

Audio is just as raw from inside Rycote baseball.

Wave from BASEBALL

Audio is just as raw from inside Oball.

Wave from Oball

Wednesday, 15 August 2018 / Published in H sight

This is great solution for zoom f8 using external battery.
With this Anker PowerCore 10000 mobile battery (10000mAh, full charged) and LANMU’s 5v to 12v usb to dc connector, Zoom f8 could run 8 hours ( 11.7~6v continuously ) with 8 tracks phantom on.
That means with internal battery I can go a day which is good enough for field recording as I just need to power up zoom f8 right before hit rec. If you are location sound guy, you can go for more powerful mobile battery.

Size of this mobile battery is 92 × 60 × 22(mm) and Weight 180g, so much smaller and lighter than carrying extra AA batteries and much nice to walk around with full of gears!

And importantly, usb mobile batteries are affordable and convenient, so I don’t think I need to invest on Np1 or sony’s batteries anymore!^^!

Thanx to Saturday Sound Guy for great introduction.

Sunday, 15 July 2018 / Published in H sight

Now, My imagination of SciFi movie BG in residence area would be couple small drones pass here and there between dialogue:)

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